recent
موضوعات تهمك

اعلان

أثر الذنوب والمعاصى على المسلم || البعض يقول نعصى ونتوب فهل تعلم ما أثر الذنوب والمعاصى على المسلم ..؟



أثر الذنوب والمعاصى على المسلم  البعض يقول نعصى ونتوب فهل تعلم ما أثر الذنوب والمعاصى على المسلم ..؟

أثر الذنوب والمعاصى على المسلم || البعض يقول نعصى ونتوب فهل تعلم ما أثر الذنوب والمعاصى على المسلم ..؟


لا يزيد في العمر إلا البر ولا يرد القدر إلا الدعاء وإن الرجل ليحرم الرزق بخطيئة يعملها
حسن سنن ابن ماجة


فتعال نبحر في روائع أبن القيم الجوزية - رحمه الله - حول أثر الذنوب والمعاصي على الفرد


يقول رحمه الله

للمعاصي من الآثار القبيحة المذمومة ,
والمضرة بالقلب والبدن في الدنيا والآخرة ما لا يعلمه الا الله .

1- فمنها : حرمان العلم , فإن العلم نور يقذفه الله في القلب ,
والمعصية تطفيء ذلك النور .
ولما جلس الإمام الشافعي بين يدي مالك وقرأ عليه أعجبه ما رأى من وفور فطنته ,
وتوقد ذكائه , وكمال فهمه , فقال :
إني أرى الله قد ألقى على قلبك نورا فلا تطفئه بظلمة المعصية

2- ومنها حرمان الرزق : .....
وكما أن تقوى الله مجلبة للرزق فترك التقوى مجلبة للفقر ,
فما استجلب رزق الله بمثل ترك المعاصي .

3- ومنها وحشة يجدها العاصي في قلبه بينه وبين الله ,
لاتوازنها ولاتقارنها لذة أصلاً , ولو اجتمعت له لذات الدنيا بأسرها لم تَفِ بتلك الوحشة ,
وهذا أمر لا يحس به إلا من في قلبه حياة
فدعها إذا شئت واستأنسِ .
وليس على القلب أمَرُّ من وحشة الذنب على الذنب فالله المستعان .

4- ومنها الوحشة التي تحصل بينه وبين الناس ,
ولاسيما أهل الخير منهم , فإنه يجد وحشة بينه وبينهم ,
وكلما قويت تلك الوحشة بَعُدَ منهم ومن مجالستهم ,
وحُرِمَ بركة الانتفاع بهم , وقَرُبَ من حزب الشيطان بقدر ما بَعُدَ من حزب الرحمن ,
وتَقْوَى هذه الوحشة حتى تستحكم , فتقع بينه وبين إمرأته وولده وأقاربه ,
وبينه وبين نفسه فتراه مستوحشا من نفسه ,
وقال بعض السلف إني لأعصي الله فأرى ذلك في خُلُق دابتي وإمرأتي .

5- ومنها تعسير أموره عليه ؛ فلا يتوجه لأمر إلا يجده مغلقاً دونه , أو متعسراً عليه ؛
وهذا كما أن من اتقى الله جعل له من أمره يسرا ,
فمن عَطَّلَ التقوى جعل الله له من أمره عسرا .
ويالله العجب ! كيف يجد العبد أبواب الخير والمصالح مسدودة عنه متعسرة عليه وهو لا يعلم من أين أُتيَ .

6- ومنها ظلمةٌ يجدها في قلبه حقيقة : يُحِسُّ بها كما يُحِسُّ بظلمة الليل البهيم ,
إذا ادلهم , فتصيرُ ظلمة المعصية لقلبه كالظلمة الحسية لبصره , فإن الطاعة نور والمعصية ظلمة ,
وكلما قويت الظلمة ازدادت حيرته , حتى يقع في البدع والضلالات والأمور المهلكة وهو لا يشعر ,
كأعمى أخرج في ظلمة الليل يمشي وحده

7- ومنها ان المعاصي توهن القلب والبدن : أما وهنها للقلب فأمر ظاهر ,
بل لا تزال توهنه حتى تزيل حياته بالكلية ,
وأما وهنها للبدن فإن المؤمن قوته من قلبه , وكلما قوى قلبه قوى بدنه ,
وأما الفاجر فإنه وإن كان قوى البدن فهو أضعف شيء عند الحاجة فتخونه قوته عند أحوج ما يكون إلى نفسه .
وتأمل قوة أبدان فارس والروم كيف خانتهم , أحوج ما كانوا إليها , وقهرهم أهل الإيمان بقوة أبدانهم وقلوبهم .

8- ومنها : حرمان الطاعة ؛
فلو لم يكن للذنب عقوبة إلا أنه يصد عن طاعة تكون بَدَلَه , ويقطع طريق طاعة أخرى ,
فينقطع عليه بالذنب طريق ثالثة , ثم رابعة وهلم جرا ,

9- ومنها : أن المعاصي تقصر العمر وتمحق بركته ولابد , فإن البر كما يزيد في العمر فالفجور يقصر العمر .
وقد اختلف الناس في هذا الموضع : فقالت طائفة : نقصان عمر العاصي هو ذهاب بركة عمره ومحقها عليه .
وهذا حق وهو بعض تأثير المعاصي . وقالت طائفة : بل ينقص حقيقة ,
كما ينقص الرزق فجعل الله سبحانه للبركة في الرزق أسبابا كثيرة تكثره وتزيده ,
وللبركة في العمر أسبابا تكثره وتزيده . قالوا ولا تمنع زيادة العمر بأسباب كما ينقص بأسباب -
فالأرزاق والآجال والسعادة والشقاوة والصحة والسقم والمرض والغنى والفقر
وإن كانت بقضاء الله عز و جل فهو يقضي ما يشاء بأسباب جعلها موجبة لمسبباتها مقتضية لها .
وقالت طائفة أخرى : تأثير المعاصي في محق العمر إنما هو بأن تفوته حقيقة الحياة ,
وهي حياة القلب . ولهذا جعل الله سبحانه الكافر ميتا غير حي ,
كما قال تعالى ( أمواتٌ غيرُ أحياء ) النحل 12 –
فالحياة في الحقيقة حياة القلب وعمر الإنسان مدة حياته , فليس عمره إلا أوقات حياته بالله , فتلك ساعات عمره ,
فالبر والتقوى والطاعة تزيد في هذه الأوقات التي هي حقيقة عمره ولا عمر له سواها .
يوم يقول ( يا لَيْتَنِي قَدَّمْتُ لِحَيَاتِي ) الفجر 24 –

10- منها أن المعاصي تزرع أمثالها وتولد بعضها بعضا ؛ حتى يَعٌزُّ على العبد مفارقتها والخروج منها ,
كما قال بعض السلف : أن من عقوبة السيئة السيئة بعدها , وأن من ثواب الحسنة الحسنة بعدها ,


"المقال مترجم بالإنجليزية"

"The article is translated into English."


The effect of sins and sins on a Muslim || Some say we disobey and repent. Do you know what effect sins and sins have on a Muslim ..?


Nothing increases in life except righteousness, and fate does not return except supplication, and that a man is deprived of livelihood with a sin that he does
Hassan Sunan Ibn Majah

So come and sail on the masterpieces of Ibn al-Qayyim al-Jawziyyah - may God have mercy on him - on the impact of sins and sins on the individual

He says, may God have mercy on him
For sin from the ugly and reprehensible effects,
Damage to the heart and body in this world and the hereafter is what only God knows.

1- Among them is the denial of knowledge, for knowledge is a light that God throws into the heart.
Disobedience extinguishes that light.
And when Imam al-Shafi’i sat in Malik’s hands and read to him, he liked what he saw of his acumen,
His intelligence and the perfection of his understanding sparked, so he said:
I see God has cast a light on your heart, so do not extinguish it with the darkness of disobedience

2- Including deprivation of livelihood: .....
Just as piety leads to livelihood, so leaving piety leads to poverty.
What brought God's provision, such as leaving sins.

3- And among them is a cruelty that the sinner finds in his heart between himself and God,
It is not balanced and not comparable to a pleasure in the first place, and if it was combined with him for the same world as a whole, it would not fulfill that brutality.
This is something that can only be felt by those who have life in their heart
Leave it if you like and stay warm.
There is nothing on the heart of the cruelty of sin over sin, for God is the helper.

4- Including the cruelty that occurs between him and the people,
Especially good people among them, for he finds loneliness between him and them.
And the stronger that cruelty, the farther he is removed from them and from their sitting,
And the blessing of benefiting from them was forbidden, and it was close to the party of Satan as far as it was from the party of the Most Merciful.
And this cruelty becomes stronger until it becomes strong, and it falls between him and his wife, son and relatives,
And between him and himself, so he finds him despondent of himself,
Some of the predecessors said that I disobey God, and I see this in the morals of my dog ​​and my wife.

5- Including his difficult affairs; He does not go to a matter unless he finds it closed without it, or difficult for him.
This is just as the one who fears God has made his affairs easy for him.
Whoever obstructs piety, God will make his affairs difficult for him.
Wonderful wonder! How can a servant find the gates of goodness and interests blocked from him, not knowing where he came from.

6- And from it there is a darkness that he finds in his heart a reality: he feels it as he feels the darkness of the lazy night,
If he guides them, then the darkness of disobedience to his heart becomes like the sensual darkness of his sight, for obedience is light, and disobedience is darkness.
The stronger the darkness, the greater his confusion, until he falls into heresies, delusions and destructive matters while he does not feel.
Like a blind man, I go out in the dark of the night, walking alone

7 - Including that sins weaken the heart and the body: As for their weakness of the heart, it is an apparent matter.
Rather, it still weakens him until his life is completely wiped out,
As for the weakness of the body, the believer is his strength from his heart, and the stronger his heart, the stronger his body.
As for the evildoer, even if he is strong in the body, then he is the weakest thing when needed, and his strength betrays him when he is most in need of himself.
The strength of the bodies of Persia and the Romans contemplates how they betrayed them, what they needed most, and the people of faith defeated them by the power of their bodies and hearts.

8- Including: denial of obedience.
If sin does not have a punishment except that it discourages obedience, then it is its substitution, and it cuts off the path of another obedience,
A third way, then a fourth, and so on, is cut off by guilt.

9 - Including: that sins shorten life and destroy its blessing, and it is necessary, because righteousness increases in age, immorality shortens life.
The people differed on this point: A group said: The decrease in the life of the sinner is the loss of the blessing of his life and its right to him.
This is a right which some effect sin . A sect said: Rather, it lacks the truth.
Also, livelihood decreases, so God Almighty has made blessing in livelihood many reasons that increase and increase it.
And blessings in life have reasons to multiply and increase. They said: It is not forbidden to increase age by reasons as it decreases by reasons -
So livelihood, life, happiness, misery, health, sickness, disease, wealth and poverty
And if it is by the judgment of God Almighty, then he is deciding what he wills for reasons that make them compelling, for reasons that are necessary for them.
Another group said: The effect of sin on the right of life is by missing the truth of life.
It is the life of the heart. That is why Allah, glory be to Him, made the unbeliever dead an inanimate,
As the Almighty said (the dead are not living) An-Nahl 12 -
Life is, in fact, the life of the heart, and the lifespan of a person is the duration of his life, for his life is nothing but the times of his life in God, for those are the hours of his life,
Righteousness, piety, and obedience increase in these times, which are the truth of his life, and nothing else for him.
On the day he says (Oh, let me give my life) Al-Fajr 24 -

10- Among them is that sins are sown similar to them and give birth to each other. So that it is dear to the servant to leave it and get out of it,
As some of the predecessors said: It is the punishment of a bad one after it, and that one of the reward of good deeds afterwards,

ثابت

google-playkhamsatmostaqltradent