recent
موضوعات تهمك

اعلان

الأحاديث الثابتة في ليلة القدر

الصفحة الرئيسية

 

الأحاديث الثابتة في ليلة القدر

إليكم الأحاديث الثابتة في ليلة القدر


الحمد لله وكفى وسلام على عباده الذين اصطفى.




ثم أما بعد:


فشهر رمضان نهار وليل ولا يكتمل رمضان إلا بهما فالطاعة موصولة لله فلا يكفي أن تُجْتَنَبُ المباحات في نهار رمضان بل ويجب أن يُجْتَنَبُ ما هو حرام في ليله.




وفي هذا الشهر ليلة فما أجل قدرها وما أعظم أجرها ونرجو الله أن يرزقنا حسن القيام فيها وألا يحرمنا خيرها.




أولاً- في فضلها والترغيب في قيامها:


عن أبي هريرة - رضي الله عنه - قال: قال رسول الله - صلى الله عليه وسلم - من يقم ليلة القدر إيماناً واحتسابا غفر لله ما تقدم من ذنبه[1].




فعن أنس بن مالك رضي الله عنه قال: دخل رمضان فقال رسول الله صلى الله عليه وسلم:  إن هذا الشهر قد حضركم وفيه ليلة خير من ألف شهر من حرمها فقد حرم الخير كله ولا يحرم خيرها إلا محروم [2].


وعن عائشة رضي الله عنها قالت: كان رسول الله صلى الله عليه وسلم إذا دخل العشر أحيا الليل وأيقظ أهله وجد وشد المئزر[3].




وعنها رضي الله عنها: أن رسول الله صلى الله عليه وسلم كان يرغِّب الناس في قيام رمضان من غير أن يأمرهم بعزيمة أمر فيه فيقول من قام رمضان إيماناً واحتساباً غفر له ما تقدم من ذنبه[4].


وعن عبد الله بن عمرو رضي الله عنهما أن رسول الله صلى الله عليه وسلم كان يعتكف العشر الأواخر من رمضان قال نافع وقد أراني عبد الله رضي الله عنه المكان الذي كان يعتكف فيه رسول الله صلى الله عليه وسلم  من المسجد[5].




ثانياً - في وقتها:


فعن أبي سلمة رضي الله عنه قال: انطلقت إلى أبي سعيد الخدري رضي الله عنه فقلت: ألا تخرج بنا إلى النخل نتحدث فخرج فقال قلت حدثني ما سمعت من النبي صلى الله عليه وسلم في ليلة القدر؟ قال اعتكف رسول الله صلى الله عليه وسلم عشر الأول من رمضان واعتكفنا معه فأتاه جبريل فقال إن الذي تطلب أمامك فاعتكف العشر الأوسط فاعتكفنا معه فأتاه جبريل فقال إن الذي تطلب أمامك قام النبي صلى الله عليه وسلم خطيباً صبيحة عشرين من رمضان فقال: من كان اعتكف مع النبي صلى الله عليه وسلم فليرجع فإني أُرِيت ليلة القدر وإني نُسِّيتُها وإنها في العشر الأواخر وفي وتر وإني رأيت كأني أسجد في طين وماء.




وكان سقف المسجد جريد النخل وما نرى في السماء شيئاً فجاءت قزعة فأمطرنا فصلى بنا النبي صلى الله عليه وسلم حتى رأيت أثر الطين والماء  على جبهة رسول الله صلى الله عليه وسلم وأرنبته تصديق رؤياه[6].


قزعة: قطعة رقيقة من السحاب، أرنبته: طرف أنفه.




وعن عائشة رضي الله عنها قالت: كان رسول الله صلى الله عليه وسلم يجاور في العشر الأواخر من رمضان ويقول: تحروا ليلة القدر في العشر الأواخر من رمضان[7].


يجاور: يعتكف.




وعن نافع عن ابن عمر رضي الله عنهما: أن رجالاً من أصحاب النبي صلى الله عليه وسلم أروا ليلة القدر في المنام في السبع الأواخر فقال رسول الله صلى الله عليه وسلم أرى رؤياكم قد تواطأت في السبع الأواخر فمن كان متحريها فليتحرها في السبع الأواخر[8].




وعن ابن عباس رضي الله عنهما: أن النبي - صلى الله عليه وسلم - قال: التمسوها في العشر الأواخر من رمضان ليلة القدر في تاسعة تبقى في سابعة تبقى في خامسة تبقى[9].


تاسعة تبقى: وهي ليلة الحادي والعشرين لأن المحقق المقطوع بوجوده بعد العشرين من رمضان تسعة أيام لاحتمال أن يكون الشهر تسعة وعشرين يوما.


وعنه أيضاً: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: هي في العشر هي في تسع يمضين أو في سبع يبقين[10].




تسع يمضين: أي ليلة التاسع والعشرين، سبع يبقين: وتكون في ليلة الثالث والعشرين وفي نسخة (يمضين) فتكون ليلة السابع والعشرين.


وعن عبادة بن الصامت رضي الله عنه قال: خرج النبي صلى الله عليه وسلم ليخبرنا بليلة القدر فتلاحى رجلان من المسلمين فقال: خرجت لأخبركم بليلة القدر فتلاحى فلان وفلان فرفعت وعسى أن يكون خيراً لكم فالتمسوها في التاسعة والسابعة والخامسة[11].




عن لاحق بن حميد وعكرمة قالا: قال عمر رضي الله عنه: من يعلم متى ليلة القدر؟ قالا: فقال ابن عباس رضي الله عنه: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: هي في العشر في سبع يمضين، أو سبع يبقين[12].




سبع يمضين: أي ليلة السابع والعشرين، سبع يبقين: وتكون في ليلة الثالث والعشرين.


وعن معاوية رضي الله عنه عن النبي صلى الله عليه وسلم قال: التمسوا ليلة القدر ليلة سبع و عشرين[13].


وعنه معاوية أيضاً  قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم :  التمسوا ليلة القدر في آخر ليلة. في خبر أبي بكرة أو في آخر ليلة[14].




وعن عبد الله بن أنيس - رضي الله عنه - قال: قال رسول الله - صلى الله عليه وسلم -: تحروا ليلة القدر ليلة ثلاث و عشرين[15].


وعن عبد الله بن عباس رضي الله عنهما: أن رجلا أتى النبي صلى الله عليه وسلم فقال: يا نبي الله إني شيخ كبير عليل يشق علي القيام فأمرني بليلة لعل الله يوفقني فيها لِلَيْلَةِ القدر قال: عليك بالسابعة [16].





وعنه أيضاً قال: أُتِيْتُ وأنا نائم في رمضان فقيل لي إن الليلة ليلة القدر قال: فقمت وأنا ناعس فتعلقت ببعض أطناب فسطاط رسول الله - صلى الله عليه وسلم - فأتيت رسول الله - صلى الله عليه وسلم - فإذا هو يصلي قال فنظرت في تلك الليلة فإذا هي ليلة ثلاث وعشرين[17].


وعن بن عمر رضي الله عنهما أن النبي صلى الله عليه وسلم قال: التمسوا ليلة القدر في العشر الغوابر في التسع الغوابر[18].


وعنه أيضاً قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم:التمسوها في العشر الأواخر -يعنى ليلة القدر-  فإن ضعف أحدكم أو عجز فلا يُغْلَبَنَّ على السبع البواقي[19].




عن أبي هريرة - رضي الله عنه - قال: ذكرنا ليلة القدر عند رسول الله - صلى الله عليه وسلم - فقال رسول الله - صلى الله عليه وسلم -: كم مضى من الشهر؟ فقلنا: مضى اثنان وعشرون يوما وبقي ثمان فقال - صلى الله عليه وسلم -: لا بل مضى اثنان وعشرون يوما وبقي سبع الشهر تسع وعشرون يوما فالتمسوها الليلة[20].




ثالثاً- في ماهيتها وعلاماتها:


فعن ابن عباس رضي الله عنه أن رسول الله صلى الله عليه وسلم  قال في ليلة القدر: ليلة القدر ليلة سمحة طلقة لا حارة و لا باردة تصبح الشمس صبيحتها ضعيفة حمراء[21].




وعن زر رضي الله عنه قال : قلت لأبي بن كعب رضي الله عنه أخبرني عن ليلة القدر فإن صاحبنا (يعني بن مسعود) سئل عنها فقال من يقم الحول يصبها قال: رحم الله أبا عبد الرحمن لقد علم أنها في رمضان ولكنه كره أن يتكلوا أو أحب أن لا يتكلوا والله إنها لفي رمضان ليلة سبع وعشرين لا يستثني قال: قلت: يا أبا المنذر أني علمت ذلك قال بالآية التي أخبرنا رسول الله صلى الله عليه وسلم قال: قلت لزر: ما الآية قال تطلع الشمس صبيحة تلك الليلة ليس لها شعاع مثل الطست حتى ترتفع[22].




وعن أبي هريرة - رضي الله عنه - أن رسول الله - صلى الله عليه وسلم - قال: في ليلة القدر: إنها ليلة سابعة أو تاسعة وعشرين إن الملائكة تلك الليلة في الأرض أكثر من عدد الحصى[23].




عن جابر - رضي الله عنه - قال: قال رسول الله - صلى الله عليه وسلم -: إني كنت أُرِيت ليلة القدر ثم نسيتها وهي في العشر الأواخر وهي طلقة بجة لا حارة ولا باردة كأن فيها قمراً يفضح كواكبها لا يخرج شيطانها حتى يخرج فجرها[24].




رابعاً- في الدعاء في ليلة القدر:


عن عائشة رضي الله عنها قالت: يا نبي الله أرأيت إن وافقت ليلة القدر ما أقول؟ قال: تقولين: اللهم إنك عفو تحب العفو فاعف عني[25].




الخلاصة:


لقد ثبت من الأحاديث الشريفة الصحيحة أنها تأتي في الوتر من العشر الأواخر (الحادي والعشرين، الثالث والعشرين، الخامس والعشرين، السابع والعشرين، التاسع والعشرين).


ولعلَّها لم تُحَدَّد بشكل قطعي حتى يجتهد المسلمون في طلبها في العشر الأواخر بالقيام والدعاء.


والله تعالى أعلى وأعلم ونسبة العلم إليه أسلم.




المراجع:


1- الجامع الصحيح المختصر (صحيح البخاري): محمد بن إسماعيل أبو عبد الله البخاري الجعفي، دار ابن كثير، اليمامة – بيروت، الطبعة الثالثة ( 1407 – 1987)، تحقيق: د. مصطفى ديب البغا.


2- صحيح مسلم: مسلم بن الحجاج أبو الحسين القشيري النيسابوري، دار إحياء التراث العربي – بيروت، تحقيق: محمد فؤاد عبد الباقي.


3- سنن أبي داود: سليمان بن الأشعث أبو داود السجستاني الأزدي، تحقيق محمد ناصر الدين الألباني.


4- المجتبى من السنن (سنن النسائي الصغرى): أحمد بن شعيب أبو عبد الرحمن النسائي، تحقيق محمد ناصر الدين الألباني.


5- سنن ابن ماجه: محمد بن يزيد أبو عبدالله القزويني، تحقيق محمد ناصر الدين الألباني.


6- مسند الإمام أحمد بن حنبل: أبو عبد الله أحمد بن محمد بن حنبل بن هلال بن أسد الشيباني، تحقيق: شعيب الأرنؤوط وآخرون، مؤسسة الرسالة، الطبعة الثانية (1420هـ ، 1999م).


7- صحيح ابن حبان بترتيب ابن بلبان: محمد بن حبان بن أحمد أبو حاتم التميمي البستي، مؤسسة الرسالة – بيروت، الطبعة الثانية ، 1414 – 1993، تحقيق: شعيب الأرنؤوط.


8- صحيح ابن خزيمة: محمد بن إسحاق بن خزيمة أبو بكر السلمي النيسابوري، تحقيق: الأعظمي، والألباني.


9- السلسلة الصحيحة: محمد ناصر الدين الألباني، مكتبة المعارف - الرياض.


10- صحيح وضعيف الجامع الصغير: أبو بكر جلال الدين الخضيري السيوطي، تحقيق محمد ناصر الدين الألباني.




Fixed conversations on the Night of Power


Then after:




The month of Ramadan is day and night, and Ramadan is not complete without them. Obedience is connected to God. It is not sufficient to avoid what is permissible during the day in Ramadan.








And in this month there is a night, so how great is its destiny, and how great is its reward.








First- On its merits and the encouragement to do so:




On the authority of Abu Hurairah - may God be pleased with him - he said: The Messenger of God - may God’s prayers and peace be upon him - said: Whoever spends the Night of Decree out of faith and in anticipation of reward, God will forgive his previous sins [1].








On the authority of Anas bin Malik, may God be pleased with him, he said: Ramadan has entered, and the Messenger of God, may God’s prayers and peace be upon him, said: This month has come to you, and in it there is a night that is better than a thousand months.




And on the authority of Aisha, may God be pleased with her, she said: The Messenger of God, may God’s prayers and peace be upon him, when the first ten days came, he would revive the night and wake his family up and tighten his apron [3].








On her authority, may God be pleased with her: The Messenger of God, may God’s prayers and peace be upon him, used to encourage people to pray in Ramadan without ordering them to resolve an order in it.




And on the authority of Abdullah bin Amr, may God be pleased with them both, that the Messenger of God, may God’s prayers and peace be upon him, used to observe i’tikaf during the last ten days of Ramadan.








Second - at its time:




On the authority of Abu Salamah, may God be pleased with him, he said: I went to Abu Saeed Al-Khudri, may God be pleased with him, and I said: Will you not take us out to the palm trees to talk? He said: The Messenger of God, may God’s prayers and peace be upon him, observed i’tikaf on the first ten days of Ramadan, and we observed i’tikaaf with him. Then Gabriel came to him and said, “The one you asked for is in front of you.” So he observed i’tikaf in the middle ten days, so we retired with him. Then Gabriel came to him and said, “The one you asked for is before you.” The Prophet, may God’s prayers and peace be upon him, let him return, for I was shown Laylat al-Qadr, and I forgot it, and that it is in the last ten nights and in odd times, and I saw as if I was prostrating in mud and water.








The roof of the mosque was made of palm fronds, and we did not see anything in the sky. Then came a sliver of rain, and it rained, so the Prophet, may God’s prayers and peace be upon him, led us in prayer until I saw traces of mud and water on the forehead of the Messenger of God, may God’s prayers and peace be upon him, and his rabbit confirming his vision [6].




Qazah: a thin piece of cloud, his rabbit: the tip of his nose.








On the authority of Aisha, may God be pleased with her, she said: The Messenger of God, may God’s prayers and peace be upon him, used to pray in the last ten days of Ramadan and say: Seek Laylat al-Qadr in the last ten days of Ramadan [7].




Adjacent: to seclude.








And on the authority of Nafeh on the authority of Ibn Omar, may God be pleased with them: that men from among the companions of the Prophet, may God bless him and grant him peace, saw Laylat al-Qadr in a dream in the last seven, and the Messenger of God, may God’s prayers and peace be upon him, said, “I see your visions colluding in the last seven, so whoever investigates it, let him investigate it in the last seven [8] .








And on the authority of Ibn Abbas, may God be pleased with them: that the Prophet - may God’s prayers and peace be upon him - said: They sought it in the last ten days of Ramadan, Laylat al-Qadr, in the ninth that remains, in the seventh that remains, in the fifth that remains [9].




There are nine remaining: which is the night of the twenty-first, because the definite certainty that it exists after the twentieth of Ramadan is nine days, due to the possibility that the month is twenty-nine days.




And also on his authority: The Messenger of God, may God’s prayers and peace be upon him, said: She is in the ten, she is in the nine that go away or in the seven that remain [10].








Nine pass: that is, the night of the twenty-ninth, and seven remain: and it will be on the night of the twenty-third, and in a copy (they will pass), so it will be the night of the twenty-seventh.




And on the authority of Ubadah bin Al-Samit, may God be pleased with him, he said: The Prophet, may God’s prayers and peace be upon him, went out to tell us about the Night of Decree, and two men from among the Muslims argued, and he said: I went out to tell you about the Night of Decree, and so-and-so argued and so-and-so argued.








On the authority of Lahilat bin Humaid and Ikrimah, they said: Omar, may God be pleased with him, said: Who knows when Laylat al-Qadr will be? They said: Ibn Abbas, may God be pleased with him, said: The Messenger of God, may God’s prayers and peace be upon him, said: It is in the ten in seven that pass, or seven that remain [12].








Seven will pass: that is, the night of the twenty-seventh, and seven will remain: and it will be on the night of the twenty-third.




On the authority of Muawiya, may God be pleased with him, on the authority of the Prophet, may God’s prayers and peace be upon him, he said: Seek Laylat al-Qadr, the night of the twenty-seventh [13].




On the authority of Muawiyah also, he said: The Messenger of God, may God’s prayers and peace be upon him, said: Seek Laylat al-Qadr in the last night. In the news of Abu Bakra or in the last night [14].








And on the authority of Abdullah bin Anis - may God be pleased with him - he said: The Messenger of God - may God’s prayers and peace be upon him - said: Look for Laylat al-Qadr, the night of the twenty-third[15].




And on the authority of Abdullah bin Abbas, may God be pleased with them: that a man came to the Prophet, may God’s prayers and peace be upon him, and said: O Prophet of God, I am an old, sick person, and it is difficult for me to stand up, so he commanded me to spend a night, perhaps God will grant me success in it for Laylat al-Qadr.










He also said: I came while I was sleeping in Ramadan, and I was told that tonight is the Night of Decree. It is the twenty-third night [17].




And on the authority of Ibn Omar, may God be pleased with them, that the Prophet, may God’s prayers and peace be upon him, said: Seek Laylat al-Qadr in the past ten in the past nine [18].




He also said: The Messenger of God, may God’s prayers and peace be upon him, said: Seek it in the last ten days - meaning Laylat al-Qadr - so if one of you is weak or incapacitated, do not be overwhelmed by the remaining seven [19].








On the authority of Abu Hurairah - may God be pleased with him - he said: We mentioned Laylat al-Qadr with the Messenger of God - may God bless him and grant him peace - so the Messenger of God - may God bless him and grant him peace - said: How many months has passed? We said: Twenty-two days have passed, and there are eight remaining. He, may God bless him and grant him peace, said: No, rather, twenty-two days have passed, and one seventh of the month is twenty-nine days, so seek it tonight [20].








Third: What it is and its signs:




On the authority of Ibn Abbas, may God be pleased with him, that the Messenger of God


He, may God’s prayers and peace be upon him, said about Laylat al-Qadr: The Night of Decree is a gracious night, neither hot nor cold. The sun becomes weak and red in the morning[21].








On the authority of Zirr, may God be pleased with him, he said: I said to Abi Bin Ka’b, may God be pleased with him, tell me about Laylat al-Qadr, because our companion (I mean Bin Masoud) was asked about it, and he said: Who takes the year to pour it out? He said: May God have mercy on Abu Abd al-Rahman. That they do not rely on God that it is in Ramadan the twenty-seventh night does not make an exception. until it rises [22].








And on the authority of Abu Hurairah - may God be pleased with him - that the Messenger of God - may God’s prayers and peace be upon him - said: On Laylat al-Qadr: It is the twenty-seventh or twenty-ninth night. The angels on that night are more than the number of pebbles [23].








On the authority of Jabir - may God be pleased with him - he said: The Messenger of God - may God’s prayers and peace be upon him - said: I was shown Laylat al-Qadr, then I forgot it, and it is in the last ten days, and it is a good night, neither hot nor cold. ].








Fourth - In the supplication on Laylat al-Qadr:




On the authority of Aisha, may God be pleased with her, she said: O Prophet of God, do you see that if the Night of Decree coincides with what I say? He said: You say: O Allah, You are pardoning and love to pardon, so pardon me[25].








Conclusion:




It has been proven from the authentic hadiths that it comes in the odd number of the last ten nights (the twenty-first, the twenty-third, the twenty-fifth, the twenty-seventh, the twenty-ninth).




Perhaps it was not determined definitively so that Muslims strive to request it in the last ten days by standing up and supplicating.




God Almighty is higher and more knowledgeable, and attributing knowledge to Him is safer.








the reviewer:




1- Al-Jami Al-Sahih Al-Bukhari (Sahih Al-Bukhari): Muhammad bin Ismail Abu Abdullah Al-Bukhari Al-Jaafi, Dar Ibn Katheer, Al-Yamamah - Beirut, third edition (1407-1987), investigation: Dr. Mustafa Dib Al-Baga.




2- Sahih Muslim: Muslim bin Al-Hajjaj Abu Al-Hussein Al-Qushairi Al-Nisaburi, Dar Ihya Al-Turath Al-Arabi - Beirut, investigation: Muhammad Fouad Abdel-Baqi.




3- Sunan Abi Dawud: Suleiman bin Al-Ash’ath Abu Dawud Al-Sijistani Al-Azdi, investigated by Muhammad Nasir Al-Din Al-Albani.




4- Al-Mujtaba from Al-Sunan (Sunan Al-Nisa’i Al-Sughra): Ahmed bin Shuaib Abu Abd Al-Rahman Al-Nisa’i, investigated by Muhammad Nasir Al-Din Al-Albani.




5- Sunan Ibn Majah: Muhammad bin Yazid Abu Abdullah Al-Qazwini, investigated by Muhammad Nasser Al-Din Al-Albani.




6- The Musnad of Imam Ahmad bin Hanbal: Abu Abdullah Ahmad bin Muhammad bin Hanbal bin Hilal bin Asad Al-Shaibani, investigation: Shuaib Al-Arnaout and others, Al-Risala Foundation, second edition (1420 AH, 1999 AD).




7- Sahih Ibn Hibban, arranged by Ibn Balban: Muhammad ibn Hibban ibn Ahmad Abu Hatim al-Tamimi al-Basti, Al-Risala Foundation - Beirut, second edition, 1414-1993, investigation: Shuaib Al-Arnaout.




8- Sahih Ibn Khuzaymah: Muhammad bin Ishaq bin Khuzaymah Abu Bakr al-Sulami al-Nisaburi, investigation: al-Adhami and al-Albani.




9- Al-Silsilah Al-Sahihah: Muhammad Nasir Al-Din Al-Albani, Al-Maarif Library - Riyadh.




10- Sahih and Da’if Al-Jami’ Al-Saghir: Abu Bakr Jalal Al-Din Al-Khudayri Al-Suyuti, investigated by Muhammad Nasir Al-Din Al-Albani.

ثابت

google-playkhamsatmostaqltradent